Forum: Åpent forum

Gratulerer med 17. mai!

Jeg ønsker alle en riktig flott 17. mai, hvor du enn bor! Her på østlandet er det kun 8 grader på morningen og det regner litt innimellom, men det ser ut til at det kan bli bedre utover. Uansett vær håper jeg at dagen blir en vellykket og verdig feiring av nasjonaldagen!

Befolkningsøkning

La merke til at befolkningen på Ballstad har økt fra 733 den 1.januar 2009 til 741 den 1.januar 2011. Hele 8 stykker på 2 år og enda bygges det stadig vekk. Da har det vel i snitt flyttet inn cirka 1 person i hvert nye hus? På Vestvågøy har vi hatt økning fra 10674 den 1.januar 2010 til 10848 den 1.januar 2012. Kan opplyse at jeg i en oversikt for 1968, fant ut at det da sto 12001 innbyggere på Vestvågøy. Vet ikke om det årstallet var høyest antall innbyggere på Vestvågøy, eller om det har vært mer folk andre år (ser da bort fra fremmedfiskerne). PS: Jeg er fullstendig klar over at det har flyttet inn mer enn 1 person i de fleste nye hus, men at noe fraflytting gjør at antall nye innbyggere er omtrent det samme som antall nye hus.

Så va' "drivhuse'" på Gjærmesøya fjærna!

I dag ti’li’ blei rengmur’n som va’ siste ræst a det stugge “drivhuse’” på brajnntomta på Gjærmesøya, ejndeli’ fjærna! Det va jammen på tide! Her ha eg snikfotografert mæ ganske stærk zoom idag ti’li’, idet det siste murlægge løftes bort! Så planeres det så det’ bli nok fine greier vijl eg tru :-)!

De forente arabiske emirater!

Her kan dere se fiskebåter på de sørligere breddegrader. Ser ut til at disse fisker med teiner (i Persiabukta).

Ballstad G16- Stålbrott G16

Etter en forferdelig begynnelse på sesongen borte tap mot Svolvær (7-0)! Så ska vi gjer det godt igjen på onsdagen 16.mai klokka 19:00 på Ballstad Stadion. Og nu e forhåpentligvis så e alle overgangan ordna og skadan e ut av verden! Håpa så mange kan kom og hei oss fra tel seier. HEIA BALLSTAD!

Kultur på høyt nivå

Selvfølgelig er det “LA BOHEME” jeg snakker om. Operaforestillingen som har fått strålende kritikker så langt – og som vi fikk oppleve i kveld på Thonhotellet i Svolvær.
Etter å ha sett meg litt rundt i foajeen og gangene før forestillingen begynte, kunne jeg konstatere at der ikke var et eneste menneske fra Ballstad å se – utenom min fru da. Da tenkte jeg; sånn er det bare med kultur på høyt nivå for ballstadværinger – null interesse! ?!?!
Så der fikk jeg sagt litt av det jeg tenkte på…

Lørdagsmagasinet

Fikk du ikke sett de 4 første minuttene av “Lørdagsmagasinet” med TV-bilder fra blant annet Kræmmarvika og av Ballstadfjellene, så har du 3 muligheter igjen: Reprise på “Nyhetskanalen” søndag kl 1332, 1730 og 2130. Don’t forget!
Hovedinnholdet i klippet er fra Mortsund og familien Statle, som ble hardt rammet sist, og at rorbuene ikke lenger får bygges på påler pga risikoen når stormene herjer. Man får også se TV-bilde fra Nusfjord.

Kanskje slujtt'n på *Signe Arntzen-huse'* bli'.....

….start’n på fortsættels’n på gang- og sykkelstien over Skottnesmyran!? Nu e det bekræfta at huse’ e frafløtta og står tomt. Det e oppkjøpt a “det offentli’e” førr å rives og gje plass tell videreføringa a dejn ette’længta “stien”! Kanskje et islætt a vemod at et gammelt hus må bort, mæn det positive e at det gjer mulighet førr ei nødvejndi’ ijnnvestering i trafikksekkerheta på Bajllstad!

Så får vi bære håp’ at ti’a ikkje trækk så ajltførr langt ut før de e igang igjæn. Det e sagt tell naboan i område’ at det ikkje e sekkert at det bli’ i 2012, mæn, mæn…!!

Om å bygge på steingrunn!

Det blir i mange sammenhenger sagt at mann bør/må/skal “bygge sitt hus på steingrunn”! Da blir mitt litt filosofiske spørsmål: “Bygger mann på steingrunn om mann bygger på ei steinfylling??” :-))

Om en da velger å se litt lengre enn bare til den fysiske realiteten, og skuler mer mot det som antagelig kan være rådets intensjon? Trygghet, stabilitet og forutsigbarhet! Et fundament å stole på!

Noe å tenke på :-))?

Søppelrydding til 17. Mai

Da er vi i gang med rydding! Vi har gitt hovedansvar for enkeltroder til forskjellige personer som har mulighet til å få fler med seg eller gjøre det selv. Lena har vært på rådhuset og registrert oss og fått sekker. Sekkene kan hentes ut hos Ole fra i morgen ettermiddag. Målet er at ryddingen skal være gjort innen helgens utløp. Vi trenger noen som kan hente sekkene langs veien og kjøre de til LAS! Kjøringen bør gjøres tirsdag eller onsdag:) i neste uke. Er det noen som kan melde seg til dette? Gi Lena Wangsvik eller undertegnede beskjed dersom du har muligheten! Vi blir veldig glad for hjelp!

Nyjtt båtut-/oppsætt attmæ Bajllsta' Slip!

I kveld ble et nytt anlegg for ut- og oppsett av båter klart like inntil småbåthavna ved Ballstad Slip! Muligens primært for J.Wangsvik AS og Ballstad Slip sine behov, men et flott tilskudd til tilbudene i Ballstad Havn. Dette er lokalisert der Leif-bruket lå, og området rundt er flott planert og klargjort for eventuell lagring av båter. Kraftig utstyr er kommet på plass, men undertegnede kjenner ikke til planene videre, jeg bare observerte at noe var på gang :-)!

"Mårradagens nytt for Ballstads indre havn!"

Følgende står å lese i morgendagens Lofotposten om Reineholmen i Ballstads indre havn! Klikk i bildet for å lese tekst under bildet!

For øvrig tekst, se første kommentar under her!